12.7.10

KALAH TAPI TAK MENGAPA

finals pagi tadi aku rasa the worst pernah aku tengok. tak pernah lagi aku tonton permainan anti football yang ditunjukkan oleh pasukan oranje. kecewa siot team pilihan aku memilih game plan yang sickening macam tu.

they got talents but marwijk chose to play a robust game, trying to kill the spanish movements. gila ah! ini bukan trademark oranje. i guess they wanted to do something different. out of their traditional way of playing the game.

kalau total football diingati sebagai team yang bermain cantik tapi tak menang WC, team ini akan dikenang sebagai team yang main jahat dan kalah finals WC.

aku terima result pagi tadi, the best team, which chose to play beautiful football prevailed. aku percaya kepada falsafah ini. bukan taktikal pragmatik yang tah pehapa. yang nak menang at all cost.

aku harap persatuan bolasepak belanda akan memikir semula arah tuju team kebangsaan mereka. sometimes, to progress, you need to think of your roots.

tamatlah WC dengan anti klimaks.

tunggu 2 tahun lagi for euro pula.

Tiada ulasan: