19.1.10

BAHASA PENGANTAR

Aku ada 1 teori.

Melayu yang handal mencarut dan maki di dalam bahasa inggeris berbanding lidah ibundanya adalah megalomaniacs! Mereka ini ada yang bersekolah dan membesar selama-lamanya di Malaysia dan tak pernah merasa salji, bercakap atau menulis seolah-olah mereka lebih dahsyat daripada negrito eh … negro atau istilah politik betulnya, afro-amerikan. Ptui! Aku ludah atas kamu!

Marahkah aku?

Buat apa marah, kamu tak suka tatkala aku marah. Jangan kasi aku marah, aku bilang kamu…

Aiseh, pesetubuh-pesutubuh emak sekalian. Kenapalah kamu mencarut-carut di dalam bahasa omputih? Kenapalah kamu bermakian di dalam bahasa penjajah? Kamu pernah dengar orang perancis maki atau mencarut menggunakan bahasa inggeris? Kata-kata dewan bahasa dan pustaka (yang dah tak digunapakai kini), bahasa melambangkan bangsa. Bangsa apa yang mencarut guna bahasa orang lain. Bangsat ada la kot?

Jadinya, ayuh perkasakan bahasa ibunda kita. Berbudi bahasa adalah amalan kita. Jangan mencarut di dalam bahasa inggeris. Bayangkan kamu menjerit “oi pak cik pesetubuh emak!” mesti pakcik tu terperanjat dan hampir diserang penyakit serangan jantung berlubang. Jangan, jangan begitu …. Tak baik memaki pakcik yang tak faham bahasa inggeris di dalam bahasa inggeris. Maklumat tak akan sampai kepada audiennya. Biar pak cik tu faham. Tak perlu aku sebut contoh kerana blog aku mesra kanak-kanak, berbentuk nasihat dan ilmiah.

Oleh itu pesetubuh-pesetubuh emak sekalian. Jangan jadi megalomaniacs. Mereka berpenyakit begitu mati muda. Kamu ingin mati muda. Aku tahu, ia adalah sangat dalam dan bergaya untuk mati muda. Boleh kamu menyertai liga kurt kobain dan Michael Jackson.

kalau nak bergaya biar macam menghisap rokok dunhill berbanding aku yang cuma menghisap kretek. Orang kata asap kretek busuk. Ptui! Tahu tak cengkih itu mempunyai khasiat? Bayangkan menghisap khasiat itu 20 kali sehari. Tak ke sihat namanya? Ptui! Tak payah pergi gym (nescaya kau akan terlepas peluang menikmati buah-buahan, sama ada tempatan mahupun import. Itu tak penting, kesihatan harus lebih diutamakan. tak payah ambil pil-pil vitamin itu dan ini. jimat wang!

satu lagi pesanan aku, jangan menghisap rokok yang tiada gaya atau akan menampakkan kamu seperti tiada gaya. contohnya salem (disinonimkan dengan jalang di belakang mati), benson (dikenali sebagai rokok jamban) atau mild seven (orang mati pucuk je isap rokok ni). kamu memang stailo jika hisap gudang garam (percikan baranya akan menyebabkan kamu kerap membeli pakaian baru, hence, mengikuti perkembangan fesyen dan sentiasa berbaju atau berseluar baru).

Eh … pesetubuh-pesetubuh emak sekalian! kamu faham atau tidak bebelan bahasa ibunda aku ini? tahi .... aku lupa, kamu semua hanya berbahasa negrito.

Tiada ulasan: