6.2.10

AWAK JUGA?

u2.

bukan. aku bukan merujuk kepada kamu. tetapi kepada band tersohor dari dublin, ireland.

aku tak tau pun kewujudan band ni. dan depa ni dah hebat dan laku di pasaran. first aku dengar masa kat itm. tahun 93. album yang aku dengar - joshua tree. aku terpegun dengan riff guitar the edge. aku syok layan irama lagu depa. suara bono pun kira mantap jugak. instead of dubbing, aku berazam nak beli yang asli.

berkejar aku ke seksyen 2 cari album-album u2. memandangkan status kewangan aku sedikit baik daripada zaman sekolah, aku dah mampu nak beli kaset original. nyonya toko musik tu kata yang ada cuma joshua tree dan achtung baby. aku terus beli dan pesan dia untuk order 4 album terdahulu. terbang budget rokok aku. gelisah tunggu delivery selama 2 minggu.

seperti the police, 3 album pertama u2 sangat raw dan masih mencari arah. aku tak berapa minat, jadilah kaset-kaset tu tempat pembiakan fungus. unforgettable fire mungkin (bagi aku yang tak pandai musik) adalah tapak kepada identiti lagu u2.

malangnya, u2 turut dilanda kemelut dan gundah-gulana musik tahun 90an. zooroopa masih sedikit ok, pop hancus dan semua album lepas tu, menyakitkan telinga aku. orang kata all that you can't leave behind telah kembali ke akar umbi. malangnya, aku masih tak dapat terima.

mungkin aku masih terperangkap dalam musik 80an?

awak juga?

Tiada ulasan: