3.2.10

HINDUSTAN CHAAAA



aku balik kampng di permatang pauh. mak teh aku pasang video cerita ni. menitik air mata aku nonton cerita hindi ni. nasib baik arwah abah aku tak ada masa tu, kalau tak mesti kena kutuk rapat. arwah sangat antikan filem hindi sebagaimana dia bencikan gusti. aku pun tak ingat masa tu darjah berapa.

cerita hindustan memang best pasal depa pandai bermain dengan emosi manusia. masa tu pula kecik lagi, syahdu aaaaa.

seingat aku tak dharmendra yang bersahabat baik dengan amitabh bachan mengorbankan dirinya dengan menipu amitabh. you see, apabila mereka berebut sesuatu, dharmendra akan toss the coin untuk memilih pemenang. dharmendra akan sentiasa memilih side yang sama dan hasil lambungan tu, amitabh yang akan menang.

pada babak-babak terakhir filem tu, mereka berhadapan dengan maut diserang gang jahat, amitabh mencadangkan mereka berdua serbu je gang jahat macam cerita koboi jahat lakonan paul newman dan robert redford tu, ala ... butch cassidy and the sundance kid tu. tapi dharmendra tak setuju. dia kata toss coin le. tapi dharmendra kata kali ni, aku nak pilih side yang satu lagi pasal kau je selalu menang. ternyata, dharmendra le yang terpaksa menyerbu orang jahat sorang-sorang sementara amitabh pergi cari bantuan.

by the time amitabh sampai, gang jahat dah abis kena sapu tapi dharmendra pun tinggal nyawa-nyawa ikan. tetiba coin tu bergolek... alamak!!!! macam cerita p ramlee daaaa. dadu yang ibrahim pendek lambung dalam filem ali baba bujang lapok. coin tu dua-dua belah sama da. baru amitabh tahu yang dharmendra selama ini berkorban untuk dia dan pada hari tu, berkorban nyawa. huk huk huk ... aku meratap kematian dharmendra.

kalau tak silap aku, macam tu le kot ceritanya. almaklum, dah dekat 25 tahun aku tengok cerita tu.

Tiada ulasan: