1.2.10

INJEK

tadi pegi injek vaksin meningitis. lenguh satu tangan. aku tak paham macamana doktor-doktor tak bertauliah tu boleh cucuk lengan depa sendiri berkali-kali. aku yang baru sekali dicucuk dah rasa macam taubat daripada di injek lagi.

cakap pasal injek ni, teringat aku masa masuk khatan dulu. jarum yang first tu ... mak ai, sakitnya. bersempena semangat dan darah keling yang mengalir dalam urat tubuh badan aku, aku keriau sekuat hati tanpa segan silu kepada hadirin dan hadirat yang berada di dalam bilik tuan doktor. lantak kau lah! korang dulu pakai mudim, mana ada injek-injek ni. bila ditanya sakit ke, dengan penuh yakin dan tawaduk aku mengerutkan muka dan angguk lemah. arwah abah aku bilang, alah ... sikit je, anak jantan. baiklah abahku, getus hatiku. aku pun berazam untuk kontrol macho dan menjaga air muka keluarga aku. masuk jarum kedua, aku keriau lagi. tapi kali ni slow le sikit. sampai di rumah, riuh aku kena kutuk. sapa le pecah lobang ni?

tapi tak terlawan sakit di injek dentist yang hendak mencabut gigi geraham aku. aku rasa macam dijemput izrail. nasib baik tak tertendang jantung pisang doktor tu. kalau kaki aku panjang sejengkal lagi, alamat tersenaklah ulu hati sang doktor. sapa le cipta jarum suntikan ni? depa tak tau ke bahaya penyalah-gunaan picagari tu? kan senang pakai macam losyen ke, minyak urut ke, apa ke?

eh ... kalau perlu disapu, apa akan jadi waktu berkhatan kelak apatah lagi ianya akan disapu oleh misi. bebudak sekarang gatal miang dan ter advance sangat dah... huiiiii ... lagi bahaya. tak boleh ... tak boleh ...... nanti banyak kes mahkamah. mahkamah sekarang backlog nya boleh la tahan. kalau kau tak tahan menunggu, baikla upah 3 line kutip utang kamu. ala, depa tu ambik komisen je. tak yah tunggu lama-lama. nak bayar upah peguam lagi. eh???? macam nak tutup periuk nasi sendiri je.

macam nilah, kalau ada masalah perundangan, jangan ambik undang-undang ke dalam tangan sendiri. sekarang bukan zaman koboi atau orang gua batu. sekarang zaman hip hop dan melayu bercakap macam nigger. sekarang zaman menaikmuat foto celah beda ke dalam album di akaun facebook.

natijahnya:-

sorong papan tarik papan
buah keranji dalam perahu
suruh makan engkau makan
suruh mengaji kau buat tak tahu.

Tiada ulasan: